Pages

25 January 2010

ADUKA TARUNA KENA TANGKAP DAH

Sembunyi tidak lama

Oleh Rudy Fazrunisyam Samarudin
rudy@hmetro.com.my
2010/01/26
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel

JOHOR BAHRU: Blogger yang mengguris perasaan istana dan seluruh rakyat negeri ini di atas kelancangannya mencerca dan menghina Almarhum Sultan Iskandar, Sabtu lalu bakal mendapat pembalasan setimpal selepas dia diberkas polis ketika dipercayai cuba bersembunyi di Kota Bharu, Kelantan, petang semalam.

JOHOR BAHRU: Blogger yang mengguris perasaan istana dan seluruh rakyat negeri ini di atas kelancangannya mencerca dan menghina Almarhum Sultan Iskandar, Sabtu lalu bakal mendapat pembalasan setimpal selepas dia diberkas polis ketika dipercayai cuba bersembunyi di Kota Bharu, Kelantan, petang semalam.


Lelaki berusia 28 tahun yang menggunakan nama pena Aduka Taruna itu ditahan di sekitar Kota Bahru jam 4 petang semalam. Difahamkan penulis blog yang beralamat di Seremban, terpaksa menyembunyikan diri selepas menerima beberapa ugutan bunuh pihak tertentu yang tidak berpuas hati dan marah dengan kenyataan melampau yang diposkan ke blognya www.adukataruna.blogspot.com.


Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff, yang mengesahkan penahanan lelaki itu berkata, suspek akan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar bagi siasatan mengikut Seksyen 233(3) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 selepas laporan awal diterima di IPD terbabit. “Polis berkemampuan menjejaki pihak bertanggungjawab yang menyalahgunakan saluran multimedia dan berharap penahanan ini akan menjadi pengajaran serta mencegah individu lain daripada turut berbuat demikian,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.


Sehubungan itu, katanya, polis menasihatkan orang ramai supaya tidak membuat sebarang penghinaan, fitnah mahupun tuduhan tidak berasas di blog. Mohd Mokhtar berkata, sehingga semalam, pihaknya sudah menerima 31 laporan polis yang dibuat orang awam dan ahli politik seluruh negeri berhubung penulis blog berkenaan, termasuk 23 laporan di IPD Kluang, IPD Batu Pahat (4), Johor Bahru Selatan (3), IPD Seri Alam (satu). Jika didapati bersalah, penulis terbabit boleh didenda tidak lebih RM50,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya selain dikenakan denda tambahan RM1,000 setiap hari dalam tempoh kesalahan. Penulis blog dikatakan mempamerkan nombor akaun bank di blognya menyebabkan golongan yang tidak berpuas hati padanya lebih mudah mengesan nama serta alamat berdasarkan akaun bank berkenaan. Kelmarin, akhbar menyiarkan penulis blog Aduka Taruna menerusi laman blognya, adukataruna.blogspot.com lancang mengeluarkan kata-kata berunsur penghinaan terhadap Almarhum selain mencaci kerajaan negeri yang dianggap bodoh. Penulis blog terbabit menerima lebih 1,000 komen susulan kenyataan beraninya dengan sebahagian besar daripada pengunjung blog menyatakan rasa tidak puas hati terhadap kenyataan melampaunya termasuk menyatakan ugutan bunuh. Kelmarin, kira-kira 300 Pemuda Umno Johor dan Belia 4B berkumpul di Pusat Maklumat Pelancongan Johor (Jotic) di sini, bagi melakukan bantahan aman terhadap penulis blog terbabit selain berarak sejauh kira-kira 500 meter ke Balai Polis Sentral untuk membuat laporan polis.


Ketua Pemuda Umno Johor, Mohd Fadil Muskon yang mengetuai bantahan itu menganggap kata-kata penghinaan Aduka Taruna itu tidak boleh dimaafkan walaupun penulis itu sudah memohon maaf di laman webnya. Mohd Fadil, berkata Institusi Raja wajib dilindungi selama-lamanya seperti yang termaktub dalam perlembagaan dan tulisan yang dilakukan benar-benar mengguris perasaan pihak istana dan rakyat yang masih bersedih dengan kemangkatan Almarhum. Sementara itu, Exco Pergerakan Pemuda Malaysia, Ali Mazat, berkata rakyat perlu tahu peranan masing-masing dan kebebasan bersuara mempunyai batasan.

Katanya, permohonan maaf penulis tidak boleh diterima berdasarkan kesalahannya itu kerana ia bakal mengundang masalah lebih besar.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Apa punya jantan laaa...takut plak dia bila orang ramai mula ugut2 cakap2..dah..polis dah cari..dah jumpa..baru dia tau naa..sukati dia nak bersuara ikut sedap tekak dia hina2 sultan..jauh plak tuh larinya..sampai ke Kelantan lagi tuh..mengikut info2 katanya dia berlamat di Seremban...memang dah sah betol lah takut gila sampai lari jauh tuh..

apa2 pon al-fatihah kepada Almarhum.....Al-Fatihah...








magsob

Login Facebook dan dapatkan RM100,
http://www.infinitydownline.com/?id=magsob

5 kompelen:

~ yus ~ said...

padan muka dia.. malaysia ini kecik saje.. mesti dpt tangkap.. kok ye pon, lari la ke lombok.. wuahahhaha :D

mag sob said...

kan..betol kan..pusing2 kut kiri ke kanan ke..alih2 jumpa bslik kan..hehehe

aidajoe said...

bagos sgt laa dh kne tangkap..mmg takleyh nak maafkan org2 camnih!aku pon tak puas ati sgt2 kat die nih...

jajarina said...

yeay!! dh kne tangkap.. durjana sunggoh aduka tak brape nak guna ni yg menghina Almarhum sultan hamba..

mag sob said...

camana rupanya aduka taruna nih..sapa2 pernah lihat kehenseman dia ka??

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails